De dyre vilkår: Governance og rapportering
I it-driftsaftaler er der en række aftalebetingelser, der har særlig stor betydning for den samlede aftalepris. Særlige krav til governance-struktur og rapportering er et af de vilkår, der har afgørende betydning for prisen på den samlede driftsaftale.
Governance handler om samarbejdsorganisation, processer og beslutningsveje, mens rapportering omfatter leverandørens månedlige og kvartalsvise rapportering af leverede ydelser og overholdelse af SLA’er.
”Hvis man som kunde har særlige krav til governance og/eller rapportering, der går ud over leverandørens standarder, skal man forvente at aftalen bliver dyrere.”
De fleste leverandører er i stand til at levere ydelser under markedskonforme governance- og SLA-regimer, og oftest vil leverandøren have helt klare strukturer både for en central governance og klare retningslinjer for måling og rapportering af SLA’er.
Hvis man som kunde har særlige krav til governance og/eller rapportering, der går ud over leverandørens standarder, skal man forvente at aftalen bliver dyrere.
I denne artikel ser vi nærmere på, standard og non standard for i aftaler og hvilke faktorer der bidrager til leverandørens risiko og dermed den endelige pris.
Artiklen er relevant for alle, der arbejder strategisk med indkøb af outsourcede it-driftsydelser.