Kurser
Kurser On-demand
On demand
Quarterly Analytics’ kurser har fokus på det, som vi er gode til i huset: Løsning af it-strategiske og -økonomiske udfordringer. Det er undervisning, der er funderet i mange års erfaring fra tilsvarende forløb i offentlige og private danske organisationer. Alle vores undervisere arbejder til dagligt med rådgivning om de emner, de underviser i – og det er din garanti for, at vores undervisning aldrig bliver en ren ”akademisk” øvelse, men er praktisk, direkte implementerbar i dit arbejde og forankret i den virkelige verden, som den ser ud i dag.
Alle vores kurser er on-demand. Det vil sige, at vi kommer til jeres organisation og afholder kurset for jeres team og, at I har mulighed for komme med input til programmet.
Hvad er on-demand?
Med et on-demand kursus kommer vi til jer og gennemfører undervisningen udelukkende for jeres interne teams. Vi finder datoer, der passer jer, og hvis I ønsker det, har I mulighed for at komme med input, cases og ønsker til jeres kursusdag(e). I kan have helt op til 12 deltagere med på dagen.
On-demand kurser er den bedste måde at forankre central viden bredt i jeres organisation.
On-demand giver mulighed for, at de mange forskellige interne profiler, der typisk er involveret i it-strategiske og -økonomiske projekter samt i forhandlingsforløb alle bliver sat i spil med en fælles forståelsesramme.
Sidst men ikke mindst: Med et on-demand kursus har jeres organisation mulighed for at deep dive i de dele af emnet I finder særligt interessante og dermed bruge forløbet til at tegne omridset og retningen for eventuelle konkrete projekter eller forhandlingsforløb, I står over for.
Forhandling af komplekse it-aftaler
Der er mange penge på spil, når kunder forhandler komplekse it-aftaler, og samtidig er der stor risiko for at ende med ufordelagtige kontraktvilkår.
Jo større aftale, jo bedre forberedt er leverandøren, og forskellen mellem den gode og mindre gode aftale er typisk mellem 15-30 procent af den samlede kontraktværdi.
Kurset Forhandling af komplekse it-aftaler klæder dig på til at kunne gennemføre forhandling af virksomhedens it-aftaler, opbygge en struktureret og analytisk tilgang til forhandling og hente de økonomiske gevinster.
Du lærer blandt andet at identificere og udnytte optioner i et it- forhandlingsforløb, forstå it-leverandørens positioner, de særlige grundtrin i softwareforhandling og cloud-forhandlinger, at sammensætte et forhandlingsteam og at håndtere besværlige personer i forhandlingssituationer.
Forhandling af komplekse it-aftaler kombinerer en grundig indføring i de formelle rammer for en forhandling med forhandlingsteori, konkrete handlingsanvisninger, ”best-practices” og praktiske øvelser. Kurset henvender sig til alle, der er direkte involveret på kundesiden i forhandlinger af it-aftaler.
Kurset ledes af en af landets mest erfarne rådgivere på området, Henrik Zangenberg fra Zangenberg & Company, og alle deltagere modtager en kopi af bogen Forhandling af it-aftaler.
Længde
2 dage 9.00-16.30
Lokation
Jeres arbejdsplads op til 12 deltagere
Normalpris
115.000 kroner
QA-Abonnent
100.000 kroner
Skal vi holde kurset for jer?
IT-sourcingstrategi
Med fremvæksten af en række nye it-sourcing-former er markedet for it-outsourcing i hastig forandring. De nye sourcing-former stiller den professionelle it-afdeling over for en række valg, der skal træffes i forhold til sammensætningen af organisationens it-outsourcing-setup.
På kurset It-sourcingstrategi kommer du til at lære om de forskellige sourcing-optioner, arbejdet med sourcingscenarier og de økonomiske konsekvenser.
Du kommer blandt andet til at lære meget mere om:
- Sourcingstrategiens tre faser: Kortlægning, analyse og plan
- Definering af sourcingscenarier
- Sourcing-økonomi
- SWOT og risikoanalyse
- Insourcing: Hvornår skal du overveje det, og hvad er konsekvenserne?
- Sourcing management: Få styr på processer og kompetencer
- Risk management ved outsourcing og insourcing
- Udbud og konkurrenceudsættelse
Kurset henvender sig til alle, der beskæftiger sig med it-sourcingstrategiske problemstillinger.
Strategikurset ledes af Henrik Zangenberg, der med over 20 års virke i førende internationale konsulenthuse er en af landets mest erfarne it-strategikonsulenter.
Længde
2 dage 9.00-16.30
Lokation
Jeres arbejdsplads op til 12 deltagere
Normalpris
65.000 kroner
QA-Abonnent
50.000 kroner
Interesseret?
Skriv til qa@zangenberg.biz og hør mere.
IT-økonomi
Fælles for private virksomheder og offentlige institutioner er konstateringen af, at it udgør en stadig sigende del af virksomhedens samlede omkostninger. Samtidig er det blevet vanskeligere at få det fulde overblik over it-omkostningerne og endnu vanskeligere at få kontrol over dem.
QA-kurset IT-økonomi henvender sig til alle, der ønsker at forstå mekanismerne i it-økonomi, starte programmer, der kan få it-omkostningerne ned, og som overordnet vil sikre bedst mulig udnyttelse af organisationens it-budget.
Kurset introducerer samtidig en letforståelig metodik til at skabe overblik over organisationens IT-økonomiske virkelighed og ser bl.a. på:
- IT-budgettets hovedposter
- Inhouse IT vs outsourcing af IT
- Typiske IT-budgetter og gode nøgletal
- Brug af IT-kontoplan
Driftsomkostninger
- Nedbrydning af driftsomkostninger
- Markedsprisernes udvikling over tid
- Budgetbissens 10 gode spørgsmål til driftsomkostningerne
Vedligeholdelsesomkostninger
- Nøgletal og nøglemetrikker – hvad driver omkostningen?
- Hvordan kan man arbejde med at reducere vedligeholdelsesomkostningerne?
- Budgetbissens 10 vigtigste spørgsmål til vedligeholdelsesomkostningerne
Udviklingsomkostninger
- Estimering af udviklingsomkostninger – hvorfor er det så svært?
- Controlling og styring af udviklingsomkostninger
Kurset ledes af Henrik Zangenberg stifter af Zangenberg Group. Med over 20 års virke i førende internationale konsulenthuse er Henrik Zangenberg en af landets mest erfarne IT-strategi- og – økonomikonsulenter.
Længde
2 dage 9.00-16.30
Lokation
Jeres arbejdsplads op til 12 deltagere
Normalpris
65.000 kroner
QA-Abonnent
50.000 kroner
Interesseret?
Skriv til qa@zangenberg.biz og hør mere.
IT for topledelsen
Tiden hvor ansvaret for IT-beslutninger, -strategi og -økonomi alene placeres i IT-afdelingerne er endegyldigt forbi. For moderne topledere og beslutningstagere betyder det, at evnen til at kunne navigere i et hav af teknologiske muligheder er blevet en nøglekompetence i arbejdet for at sikre organisationens trivsel og succes.
At være klædt på til denne opgave handler imidlertid ikke bare om at kunne se mulighederne i den teknologiske fremtid, men i lige så høj grad om at forstå og agere i de rammer organisationens nuværende IT-setup udgør.
IT for topledelsen er et uddannelsesforløb målrettet individuelle organisationers topledelse, bestyrelser og andre grupper af beslutningstagere, der arbejder uden for IT-organisationen. Gennem seks moduler opnår deltagerne et fælles sprog om IT samt en opkvalificering af viden, der understøtter det at tage beslutninger om IT.
I forløbet lærer deltagerne at:
- Stille de rigtige spørgsmål til organisationens IT-leverandører
- Forstå grundbegreber inden for IT
- Forstå de væsentlige problemstillinger ved komplekse IT-landskaber og komplekse IT-projekter
- Forstå IT-økonomi og IT-økonomiske problemstillinger
- Forstå de muligheder digitalisering og forskellige specifikke teknologier giver
- Forstå risikoelementer knyttet til IT, og hvad man kan gøre
- Blive en bedre dialogpartner for organisationens IT-ansvarlige
Modul 1: IT-grundbegreber
At skabe et fælles sprog om IT i organisationen kræver først og fremmest en fælles forståelse af, hvad de forskellige lag i organisationens samlede IT-setup består af, og hvordan disse lag interagerer.
Modulet IT-grundbegreber giver derfor en “nede på jorden” introduktion til byggeklodserne i IT. Deltagere vil blandt andet blive undervist i:
- Drift
- IT-infrastrukturen – hvad består den af, og hvordan virker den?
- Mainframe vs Midrange, og hvorfor det er vigtigt at forstå forskellen
- Datacenter, server, storage, databaser, applikationer
- Netværk, LAN, WAN, Wireless
- Arbejdspladser, laptop, desktop, tablets, smartphone etc.
- Periferi, IOT mm
- Organisering af driften
- Outsourcing af drift
- Cloud Computing – hvad er det?
- IT-infrastrukturen – hvad består den af, og hvordan virker den?
- Udvikling og vedligehold
- Hvordan bygger man systemer?
- IT-arkitektur – hvad man skal vide som leder
- Udviklingsplatforme og legacy
- Special eller standard?
- Standardsystemer
- ERP, CRM, HRM, ESDH, SCM, WCM. Forkortelsene er mange, vi ser på, hvad der ligger bag.
- IT og digitaliseringsstrategiens elementer
Modul 2: Megatrends
Tidens teknologiske megatrends giver mulighed for optimering og transformation af forretningsprocesser og forretningsmodeller, men stiller samtidig en række krav til forretningens eksisterende IT-setup.
Billige sensorer, et væld af data, avancerede analytiske værktøjer, AI og robotics er nogle af tidens teknologiske megatrends. De giver mulighed for optimering og transformation af forretningsprocesser og forretningsmodeller, men stiller samtidig en række krav til forretningens eksisterende IT-setup.
Modulet Megatrends fokuserer på at give deltagerne introduktion til de mange nye teknologier, der i disse år forandrer verden, og til en række af praktiske anvendelser. I modulet dækker vi blandt andet følgende teknologier og trend:
- Hype Cycles. Hvad det er, og hvordan man bruger dem
- Nexus of forces – hvad rykker de næste 5 år?
- Government IT-megatrends
- Big Data og Analytics
- Robotics og automatisering
- Machine learning og AI
- Internet of Things
- Postmoderne ERP
- Legacy-modernisering
- Cloud Computing
- Blockchain
- Conversational systems
- Virtual Reality and Augmented Reality
- Internet of Behaviors
- Intelligent Combustable Business
- Hyperautomation
Modul 3: IT-økonomi
Mange organisationer kæmper med at få styr på IT-økonomien. Modulet IT-økonomi introducerer en let forståelig metodik til at skabe overblik over organisationens IT-økonomiske virkelighed.
Mange organisationer kæmper med at få gennemsigtighed i IT-økonomien, så det bliver muligt at foretage en målrettet økonomistyring og opnå budgetsikkerhed. Uden gennemsigtighed bliver resultatet ofte, at man betaler for meget for IT, og at man har svært ved at koble omkostningerne med leveret værdi. Modulet IT-økonomi introducerer en letforståelig metodik til at skabe overblik over organisationens IT-økonomiske virkelighed og ser på:
- IT-budgettets hovedposter
- Inhouse IT vs. outsourcing af IT
- Typiske IT-budgetter og gode nøgletal
- Driftsomkostninger
- Nedbrydning af driftsomkostninger
- Markedsprisernes udvikling over tid
- Budgetbissens 10 gode spørgsmål til driftsomkostningerne
- Vedligeholdelsesomkostninger
- Nøgletal og nøglemetrikker – hvad driver omkostningen?
- Hvordan kan man arbejde med at reducere vedligeholdelsesomkostningerne?
- Budgetbissens 10 vigtigste spørgsmål til vedligeholdelsesomkostningerne
- Udviklingsomkostninger
- Estimering af udviklingsomkostninger – hvorfor er det så svært?
- Controlling og styring af udviklingsomkostninger
- Offshoring, og hvad det betyder
Modul 4: Governance og organisering
Uden en klar plan for beslutningsprocesserne omkring IT, kan den interne styring hurtigt blive kompleks, kaotisk eller uden reel forankring. Det er derfor nødvendigt at have de rette processer, beslutningsstrukturer og roller på plads.
Det skaber en situation, hvor der er grundlæggende uklarhed om, hvem der har beslutningsrettigheder i forhold til hvilke aktiviteter og dispositioner, når det kommer til IT. I bedste fald kompenserer medarbejderne ved at anvende uformelle relationer og processer til at få truffet de nødvendige beslutninger, og i værste fald bliver beslutninger truffet opportunistisk – eller slet ikke. Det er derfor helt nødvendigt at have de rette processer, beslutningsstrukturer og roller på plads i organisationen.
Modulet ser på:
- IT-organisationens hovedfunktioner
- Alternative organisationsmodeller
- Organisering, når IT er outsourcet
- Specielle kompetenceområder (BI, Sikkerhed, Arkitektur, SAP…)
- Introduktion til ITIL
- Introduktion til CoBIT
- IT- governance, grundbegreber
- Beslutningsdomæner
- IT-governance, strukturer
Modul 5: IT-projekter
De fleste organisationer har oplevet et IT-projekt, der gik galt – mange har oplevet flere. Som sponsorer af projekterne har ledere uden for IT-afdelingen ofte et formelt ansvar, men begrænset sigtbarhed ind i og forståelse for hvad præcis der foregår i de store IT-projekter. Dette modul sætter fokus på at skabe en forståelse af IT-projekter og på de spørgsmål, man skal kunne stille for at bevare kontrollen.
De fleste organisationer har oplevet et IT-projekt, der gik galt – mange har oplevet flere. Som sponsorer af projekterne har ledere uden for IT-afdelingen ofte et formelt ansvar, men begrænset sigtbarhed ind i og forståelse for, hvad præcis der foregår i de store IT-projekter.
Dette modul sætter fokus på at skabe en forståelse af IT-projekter og på de spørgsmål, man skal kunne stille for at bevare kontrollen:
- Forskellige projekttyper
- Infrastruktur
- Vedligehold, mindre udvidelser
- Udvikling
- Organisatorisk implementering
- Projekternes hovedkomponenter
- Kompetencer
- Projektledelsesmodeller – Vandfald, Agil etc.
- Hvad er det typisk, der går galt?
- Ledelsesmæssige fokusområder
Modul 6: IT-sikkerhed
Private og offentlige organisationer forventes at løfte de stigende krav til IT-sikkerheden og navigere et stadigt mere sofistikeret trusselsbillede.
Det skal de i en tid, hvor organisationens afhængighed af IT til understøttelse af centrale forretningsprocesser er mere kritisk end nogensinde før, og kompleksiteten i IT-landskabet og brugerprofilen er stigende.
Modulet IT-sikkerhed giver en introduktion til følgende emner:
- Integritet, konfidentialitet, tilgængelighed
- Sikkerhedsmæssige megatrends
- Hvor kommer truslerne fra?
- Sikkerhedspolitikken
- Risikovurderingen
- Databeskyttelse
- Business Continuity
- Organisering af sikkerhedsarbejdet
- De vigtigste kontroller
Længde
Tilpasses jeres ønsker
Lokation
Jeres arbejdsplads op til 12 deltagere
Normalpris
Kontakt os for pris
QA-Abonnent
Kontakt os for pris
Interesseret?
Skriv til qa@zangenberg.biz og hør mere.