It-spend/revenue: Det farlige tal
Denne artikel ser på de områder, der påvirker placeringen af en virksomheds it-spend/revenue ratio i forhold til branchegennemsnittet, og som skal belyses for at etablere et reelt fundament for beslutninger om virksomhedens it-økonomi.
It-spend/revenue ratio sammenlignet med branchegennemsnit er blevet “go-to”-tallet for det hurtige overblik over virksomhedens it-økonomiske performance.
Faren ved denne beregning er imidlertid, at tallet, uden en grundig perspektivering, reelt intet siger om den enkelte virksomheds evne til at udnytte it-budgettet eller om effektivitet. Dermed mister det værdi som beslutnings- og vurderingsgrundlag for it-strategiske og økonomiske retningsskift.
Så forførende enkel, it-spend/revenue-ratio-sammenligningsmetoden må se ud i dens rene form, lige så problematisk er den som beslutningsgrundlag.
Årsagen er, at der selvsagt kan være både positive og negative årsagsforklaringer til, hvorfor en virksomhed ligger henholdsvis over eller under en branches gennemsnit.
I denne artikel ser vi nærmere på nogle af de misforståelser, der kan opstå, når it-spend/revenue-beregningen anvendes.