Kompetencekortlægning i it-organisationen
I denne artikel præsenterer vi et rammeværk for kompetencekortlægning af en it-afdeling, der kan bruges til at sikre, at it-organisationen råder over de rette kompetencer til at opfylde forretningens nuværende og fremtidige digitaliseringsbehov.
It-organisationer befinder sig i en stadig mere kompleks verden, hvor nye teknologiske muligheder og et øget forretningsmæssigt fokus på digitalisering presser it-afdelingerne til hele tiden at være på forkant med forretningens behov og ønsker. Samtidig ser vi, at mange it-organisationer har svært ved at gennemskue, om de løfter de rette opgaver, og om de har de rette kompetencer til at løfte dem.
En kompetencekortlægning kan f.eks. afsløre, at der mangler interne kompetencer inden for bestemte områder, som med fordel kan outsources.
I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man som it-organisation sikrer sig, at man har de rette kompetencer til at løfte digitaliseringsstrategien, og om det er de rette kompetenceprofiler, der løser de aktuelle opgaver.
Artiklen giver samtidig et metodeværk til, hvordan man foretager en kortlægning af organisationens kompetencer.