Software audit
I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man som softwarekunde kanforebygge, forberede og håndtere en software-audit, så risikoen for at blivemødt med markante ekstraregninger minimeres.
Når softwarevirksomheder gennemfører en audit, sker det oftest med stor professionalisme og på en måde, hvor styrkeforholdet mellem kunde og leverandør ofte er skævt til leverandørens fordel.
For mange kunder kan en softwareaudit udgøre en væsentlig økonomisk risiko, der dog kan reduceres betydeligt ved hjælp af en række forebyggende foranstaltninger, grundig forberedelse og en aktiv deltagelse i selve auditeringsprocessen.
Mange leverandørers licensvilkår er så komplicerede, at det for mange kunder er svært selv at vurdere, om leverandørens regler rent faktisk overholdes eller uforvarende er blevet overtrådt.
Denne artikel beskriver i fire dele, hvordan man som softwarekunde sikrer sig selv de mest optimale betingelser for at komme igennem et audit-forløb med så få overraskelser som muligt, så man derved minimerer de økonomiske risici, der er forbundet med en audit.