Research / alle artikler
Artikel

Publicerinsgår:

Udbud af public cloud-ydelser

Metodeartikel der gennemgår, hvordan man som offentlig eller privat organisation håndterer et decideret udbud af public cloud-ydelser.

I takt med at indkøb af kapacitet i public cloud er blevet mere udbredt i både offentlige og private virksomheder, er de beløb, der indkøbes for, også̊ blevet større. Flere steder oplever man således, at de årlige cloud-udgifter har nået et niveau, der gør det nødvendigt eller attraktivt at sende deres indkøb af public cloud-kapacitet i udbud.

Der kan være stor forskel på de forskellige udbyderes produktkatalog i forhold til scope, komponenter og ydelses- beskrivelser. Dette udgør en udfordring, når de ydelser, der ønskes udbudt, skal beskrives i udbudsmaterialet.

I denne artikel gennemgår vi, hvordan man som organisation – offentlig såvel som privat – kan håndtere et cloud-udbud. Med særligt fokus på de mekanismer, der adskiller cloud-udbuddet fra et mere ordinært it-drifts-udbud, ser vi på de mekanismer, der kendetegner et udbud af cloud-kapacitet fra de store hyperscale cloud-udbydere. Vi gennemgår, hvordan man forbereder udbuddet, og gennemgår de særlige elementer, der er vigtige at inddrage i udbudsprocessen.