Udbud: Den gode invitation – Det vindende tilbud
Hvordan udarbejder man den gode leverandørinvitation i forbindelse med udbud? Hvordan skriver man det vindende tilbud som leverandør? Det er fokus for denne guide.
Kimen til et succesfuldt outsourcingforhold skal sås lang tid før, der er kommet blæk på selve kontrakten. Den skal sås i det arbejde, kundesiden lægger i at udarbejde invitationen/udbuds- materialet til en eller flere leverandører, og i det arbejde, leverandøren lægger i at svare på invitationen, så materialet rammer det, kunden reelt efterspørger.
Fra kundens side af bordet handler det om at udarbejde et oplæg, der præcist får kommunikeret den udfordring og de målsætninger, man har med sine it-aktiviteter. For leverandørsiden handler det om at skrive et tilbudsmateriale, der optimerer muligheden for at vinde og ikke at spilde dyre “bid-ressourcer”, der kunne have været allokeret andetsteds.
Artiklen er en to-delt guide. Første del henvender sig til alle fra kundesiden, der er involveret i at skrive udbudsmateriale. Den ser bl.a. på kundens forarbejde og de forudsætninger, der bør ligge forud og til grund for udformningen af den gode leverandørinvitation i forbindelse med et udbud eller andre typer af tilbud til markedet.
Herefter skifter artiklen fokus og ser på de overvejelser, leverandøren bør prioritere, inden man går i markedet, og på hvordan man skriver det gode tilbud til en kunde.