Vurdering af bemandingsbehov i it-afdelingen
I denne artikel gennemgår vi, hvordan man som it-organisation kan foretage en kortlægning og vurdering af it-afdelingens bemanding med henblik på at spotte områder med underbemanding.
It-afdelinger befinder sig i en kompleks og ofte udfordrende position, hvor de skal navigere mellem stigende krav fra forretningen og begrænsede ressourcer til rådighed. Generelt oplever mange organisationer i dag et øget pres på it-funktionen drevet af en stigende forventning om, at it spiller en stadig mere central rolle i virksomhedens overordnede forretningsstrategi. Dette betyder, at it-funktionerne skal kunne understøtte hurtigere innovation, højere effektivitet og en stærk forretningsmæssig understøttelse.
Underbemanding kan have mange negative konsekvenser, herunder nedsat kvalitet i leverancerne, manglende fokus på omkostningseffektivitet og en generel tilbagegang i effektivisering og forbedring.
Metodeværket i artiklen klæder læseren på til at spotte tegn på underbemanding og de potentielle konsekvenser heraf. Metoden består af fire faser:
- Vurdering af bemandingssituationen på baggrund af indsamlede data og observationer
- Kortlægning af FTE’er og kategorisering af opgaver
- Kortlægning af faktorer, der driver it-afdelingens bemandingsbehov
- Identificering af symptomer på under- og overbemanding