Forhandling af Microsoft-aftale
I denne artikel viser vi, hvordan man som kunde styrker sin forhandlingsposition og kommer til at stå så stærkt som muligt i en Microsoft-forhandling.
Mange Microsoft-kunder oplever, at priserne på leverandørens mest solgte produkter jævnligt stiger. Ofte befinder kunderne sig i et betydeligt lock-in, som gør det svært at skifte til en alternativ leverandør, og mange oplever derfor, at de reelt ikke har andet valg end at acceptere Microsofts prisstigninger. Vores erfaring viser imidlertid, at det ved hjælp af en vedholdende og grundigt planlagt indsats er muligt at forhandle sig til prisreduktioner – selv i de scenarier, hvor der tilsyneladende ikke er nogle oplagte alternativer til Microsoft.
Den pris, man aktuelt betaler for sine Microsoft-licenser, er ikke nødvendigvis den samme, som andre kunder betaler – heller ikke selvom der er tale om kunder, der i størrelse og forretningsfokus ligner en selv
Artiklen kan med fordel læses i sammenhæng med vores guide til optimering af Microsoft-aftaler, der kan hentes her på quarterlyanalytics.dk. I den gennemgår vi et rammeværk, der består af fire faser:
- Kortlægning af eksisterende aftaler og licensporteføljer
- Afdækning af organisationens behov for Microsoft-licenser
- Identifikation af optimeringspotentialer
- Forberedelse af aftaleforhandling
Den viden, vi formidler i denne artikel, kan primært anvendes i fase 3 og 4, hvor fokus er på at identificere potentialer for optimering af prissætning og på forberedelse af forhandlingsstrategi.